Luxemotor "SPES"

 

Spes thuis plat

Het goede schip "Spes" is het voormalig vrachtschip waar ik al sinds 1997 op woon. In Amsterdam.
Het is een luxemotor: een van de eerste Nederlandse types motor-vrachtschepen. Gebouwd in 1930, net als mijn goede vader; alleen is het eerste in Jutphaas van stapel gelopen, toen met de naam "Martha Jacoba", en de laatste in Batavia, zes volle dagen eerder.
Vanzelfsprekend heeft het veranderingen ondergaan. Niet alleen heeft het een kalffdek (een tweede, hoger gelegen gangboord, om meer laadvermogen te verkrijgen), en is de oorspronkelijke motor, een Kromhout (nee: twee Kromhouts op rij) vervangen door een DAF, maar ook is een deel van het laadruim verhoogd (de den althans: de opstaande rand waar oorspronkelijk de luiken op lagen), zijn de luiken vervangen door staal en is de stuurhut fors verlengd.
Tot mijn verrassing ben ik een paar foto's tegengekomen op het internet, van het schip in de oorspronkelijke staat.


Martha Jacoba in Oudetonge archief Harry de Groot

De eerste foto vond ik bij toeval. Ik zocht iets over luxemotors, en zag deze foto. Waaraan weet ik niet, maar ik herkende het schip direct -ik voelde dat het het was. Dat bleek ook zo te zijn. U ziet het hier afgemeerd in Oudetonge, Goeree-Overflakkee, Zuid-Holland. (Van een oude ansichtkaart. Uit het archief van Harry de Groot. Fotograaf onbekend.)

Later vond ik nog twee foto's, vermoedelijk eerder genomen, blijkens het bijschift uit het archief van Teun de Wit -de fotograaf is (mij) onbekend. Hier ziet u er één van.

Martha Jacoba geladen archief Teun de Wit

Vanzelfsprekend vergt het bewonen van een oud vrachtschip, benevens het nodige intimmerwerk, veel onderhoud en allerhande bijkomstig werk. Zo heb ik het een paar jaar terug moeten voorbereiden voor een nogal onaangename certificering, opgelegd door de Europese Unie, aan alle varende schepen, langer dan 20 meter. Over de noodzakelijkheid van sommige aanpassingen zal ik het hier niet hebben, maar het was in ieder geval heel veel werk. Zo heb ik vele vele uren doorgebracht in mijn machinekamer, soms liggend onder een brandstoftank. Maar het is allemaal gelukt, en bovendien vond ik een groot deel van het werk eigenlijk ook nog leuk om te doen.
En het schip mag nu blijven varen!

Het schip draagt al vele jaren de naam "Spes".
Latijn voor: Hoop.
En aangezien het anker het symbool van de Hoop is, toont mijn bouwersmerkje, mijn brandstempel, onder een banderol een klein ankertje.
brandmerk transparant

 

Later zal ik zeker nog een en ander melden, en ook heel wat foto's tonen, met betrekking tot dit schip. Ik weet op het moment niet waar ik beginnen moet, en doe dat dan ook maar niet, nog.

 

Hieronder ziet u mijn schip op de Voorzaan, gefotografeerd vanaf het dok dat het juist invaart.

voorlopige foto op de Voorzaan foto Friso Spoelstrafoto © Friso Spoelstra